Länsiväylä 18.5.2008

Turvavyötön kouluretki on turvaton                                

 

Kaupunki harkitsee turvavöitä kilpailutuskriteereihin.

 

Parhaillaan tuhannet espoolaiskoululaiset tekevät keväisiä luokkaretkiä. Useimmiten retkikohteisiin matkustetaan tilausbusseilla, joista osassa ei ole lainkaan turvavöitä. Varsinkin vanhoissa busseissa

turvavyöt loistavat poissaolollaan. Lasten vanhempia tilanne hirvittää. Vilkkaat lapset eivät useinkaan malta pysyä busseissa paikoillaan, vaan saattavat pongahtaa ikkunaan. Paikoillaan istuminenkaan ei jarrutustilanteissa ole turvallista, jos lasta ei ole sidottu istuimeen turvavöillä.

 

- Nyt tilanne on se, että monissa tilausbusseissa ei ole joko turvavöitä lainkaan, tai ne on vain bussin etuosan istuimissa. Kuitenkin pitäisi muistaa, että bussit ajavat Länsiväylälläkin melkoista nopeutta, joten äkkijarrutus voi olla hyvinkin kohtalokas. Lapset painavat aikuisia vähemmän, joten lapset myös pysyvät jarrutustilanteissa aikuisia huonommin paikoillaan, arvioi Jousenkaaren koulun Koti ja koulu –yhdistyksen varapuheenjohtaja Mari Nevalainen.

 

Nevalainen myös järjestää työkseen tilausmatkoja, joten hänellä on selkeä käsitys turvavyötilanteesta espoolaisissa busseissa. Hän kertoo tapauksesta, jossa lapsi on napakasti jarruttaneessa bussissa

lennähtänyt istuimeltaan ja saanut mustelmia. Samoin Nevalaisen tiedossa on busseja, joissa lapsia on kahdelle vierekkäiselle istumapaikalle istutettu kolme.

 

– Jos vanhemmat tietäisivät, miten lapsia joskus busseissa kuljetetaan, moni aikuinen varmaan kauhistuisi. On väärin, että kaupunki valitsee kilpailutuksen kautta aina sen halvimman tarjouksen tehneen bussiyhtiön, jos samalla tingitään lasten turvallisuudesta.

 

– Turvavöiden asentaminen kaikkiin istuimiin on kuitenkin pieni summa siihen verrattuna mitä onnettomuustilanteessa voi sattua. Tuntuu siltä, että päättäjät havahtuvat Espoossa vasta sitten kun

jotain onnetonta pääsee sattumaan, arvioi Nevalainen.

 

Westendin linja Oy:n uudet bussit on kaikki varustettu turvavöillä, mutta ikääntyneemmässä bussikalustossa turvavöitä sen sijaan ei ole.

– Turvavöiden asentaminen ei ole mitenkään halpaa hommaa, enkä usko, että pääkaupunkiseudulla on yhtäkään liikennöitsijää, joka ryhtyisi investoimaan vanhojen bussien turvavöihin, arvioi Westendin linja Oy:n ajojärjestelijä Vesa Valo.

 

Valon mukaan ongelma katoaa sitä mukaa, kun vanhan kaluston bussit poistuvat ikääntyessään liikenteestä. Ikäihmiset eivät Valon kokemusten perusteella ole huomanneet edes vaatia turvavöitä bussimatkoille. - Olen huomannut, että bussien turvavyöt nousivat Malagan bussionnettomuuden vuoksi voimakkaasti ihmisten puheisiin. Näin käy aina, kun vastaavaa tapahtuu. Asiasta puhutaan muutama kuukausi tai puoli vuotta ja sitten se unohtuu, kertoo Vesa Valo.

 

Espoon kaupungin virkamiehet tiedostavat turvavöihin liittyvät ongelmat. Hankintakeskuksen hankinta-asiantuntija Elina Kukkasjärvi käsittelee parhaillaan koulujen uimahallikuljetusten

kilpailutukseen liittyviä asiakirjoja. – Hankintakeskuksessa on juuri äskettäin keskusteltu siitä, että bussien turvavöiden olemassaolo tulisi näkyä koululaiskuljetusten kilpailutuksessa tavalla tai toisella. Yksi mahdollisuus on se, että turvavyöt huomioitaisiin kilpailutuksen laatuvertailussa. Vielä tätä ei ole tehty, kertoo Kukkasjärvi. Kukkasjärven mukaan huokeimman tarjouksen tekijällä on kilpailutustilanteessa ollut varsin hyvät edellytykset menestyä, joskin ympäristö- ja turvallisuustekijöitä on pyritty ottamaan huomioon.

– Ikävä kyllä hinta on tähän saakka ollut se ratkaisevin tekijä. Vielä yhtenäistä menettelytapaa ei turvavöiden suhteen ole Espoossa ollut, kertoo Kukkasjärvi.

 

TEKSTI:  JARI PIETILÄINEN (Länsiväylä 18.5.2008)