27.10.2017: Avoin kirje Länsiväylän toimitukselle sekä kaikille Espoon nuorisovaltuuston vaaleja ja asian uutisointia kommentoineille

Espoon kaupunginhallitus päätti maanantaina vastoin Espoon nuorisovaltuuston (nuva) kantaa, että vähäisestä ehdokasmäärästä huolimatta Espoossa järjestetään nuorisovaltuuston vaalit.

Paikallislehti Länsiväylä on tehnyt asiasta varsin erikoisen jutun, jonka toimittaja Seppo Korkman on jakanut Facebookin Puskaradio Espoo-ryhmään vielä omituisemmalla saatteella. On toki mukavaa, että nuorisovaltuuston asioista uutisoidaan. Kun toimittaja on ottanut jyrkästi kantaa uutisoimaansa asiaan ja mainitsee jutussa ihmisiä nimeltä, olisi kuitenkin ollut vähintäänkin korrektia perehtyä asian taustaan sekä pyytää nuorisovaltuustolta kommentti asiaan.

Länsiväylän uutinen on otsikoitu: "Vaalit ovat osa länsimaista demokratiaa, opasti kaupunginhallitus". Toimittaja Korkman on jakanut sen Facebookiin saatteella: "Sopuvaaleja harrastetaan hieman toisenlaisissa yhteiskunnissa kuin Suomessa ja Espoossa".

Uutisesta ja sen saatteesta saa vahvasti kuvan, ettei Espoon nuorisovaltuusto ymmärrä, tai kunnioita länsimaista demokratiaa. Uutisen ohessa on kuva nuvan toiminnassa pitkään ja aktiivisesti mukana olleesta Oskari Ruohosesta ja tekstissä mainitaan puheenjohtaja Nora Nevalainen. Lisäksi viitataan Noran sukulaissuhteesta minuun oudossa valossa: "Vihreät olivat samalla kannalla kuin sopuvaalia ehdottanut nuorisovaltuuston hallitus, joka esitti kaikkien vaaleihin ehdokkaaksi ilmoittautuneiden 50 nuoren valitsemista suoraan kaksivuotiskaudelle. Nuorisovaltuuston puheenjohtajana toimii tällä hetkellä Nora Nevalainen. Hänen äitinsä Mari Anthoni on puolestaan vihreiden kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen varajäsen."

Ymmärrettävästi nuvan hallituksen jäsenet ovat olleet pettyneitä sekä heikosta kiinnostuksesta vaaleja kohtaan että kaupunginhallituksen kannasta. Nuoret ovat myös tyrmistyneitä paikallislehtemme omituisesta ja vihjailevasta uutisoinnista.

Sen sijaan, että syytetään nuoria, olisi syytä selvittää, miksi vaalit eivät kiinnostaneet. Tästä nuvalaisilla on paljon tietoa ja näkemyksiä, joita olisi syytä kuunnella ja ottaa opiksi.

Nykyisen nuorisovaltuuston jäsenet ja erityisesti sen hallitus ovat tehneet todella paljon töitä tehdäkseen nuorisovaltuuston toimintaa tunnetuksi ja kiinnostavaksi sekä innostaakseen nuoria ehdolle vaaleihin. Kukaan ei ole tehnyt vaalien eteen enempää työtä, kuin jutun kuvassa esiintyvä Oskari Ruohonen, joka kiersi ahkerasti kouluissa kertomassa nuvasta ja vaaleista. Ruohonen teki tätä työtä korvauksetta ja oman työnsä ja harrastustensa ohella. Kaupunki ei kuitenkaan voi jättää asiaa vain nuvan vapaaehtoisten vastuulle. Nuvan hallituksen kannanotossa sanotaan: "Ilmeisesti myös osassa kouluista tiedotus nuvaan hakemisesta on epäonnistunut tosi pahasti. Kiersimme kouluja, mutta jokaiseen paikkaan ei vaan ehdi ja meillä kaikilla on koulu tai työ hoidettavana. Tällaista asiaa ei yksinkertaisesti voi jättää pelkästään nuvan hoidettavaksi."

Oskari Ruohonen, tai Nora Nevalainen eivät ole ehdolla vaaleissa, joten heillä ei ole asiassa mitään omaa etua puolustettavana. He ovat tehneet parhaansa, jotta saataisiin aikaiseksi kunnon vaalit. Kun niin ei valitettavasti nyt tapahdu, he yhdessä muun hallituksen kanssa ovat hyvin perustellusti päätyneet esittämään, että kaikki ehdolla olevat nuoret hyväksyttäisiin nuvaan ilman vaaleja.

Sen sijaan, että tehdään ilkeämielistä ja vihjailevaa uutisointia (joka on valitettavasti kirvoittanut aika paljon kommentteja ja palautetta), olisi kannattanut kysyä nuorisovaltuuston hallitukselta, miksi se päätyi esittämään sopuvaalia.

Toisin kuin toimittaja Korkman kirjoittaa, sopuvaaliin päätyminen ei tarkoita, ettei kunnioitettaisi "länsimaista demokratiaa". Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että ehdokkaita ei ole enemmän, kuin avoimia paikkoja. Epäselväksi jää, mihin toimittaja viittaa "hieman toisenlaisilla yhteiskunnilla kuin Suomi ja Espoo". Toki pitää kysyä, mistä kertoo se, etteivät vaalit ja nuorisovaltuustotoiminta laajemmin kiinnosta nuoria.

Nuoret ovat fiksuja ja heidän aikansa on rajallista. Kokevatko nuoret, ettei osallistumisella ole oikeasti merkitystä? Kuinka hyvin kaupunki onnistui tiedottamisessa? Kuinka paljon painoi vielä kaupungin edellisissä nuorisovaltuuston vaaleissa tekemät raskaat virheet ja laiminlyönnit?

Kaupunginhallitus päätti, että vastoin nuorisovaltuuston vahvaa ja perusteltua kantaa vaalit järjestetään. Siihen kaupunginhallituksella on toki oikeus - mutta ottiko se päätöksenteossa lainkaan huomioon nuorisovaltuuston kannanottoa? Olivatko kaupunginhallituksen jäsenet edes tietoisia siitä? Toisin kuin Länsiväylän uutisesta voisi ymmärtää, en ollut mitenkään osallisena päätöksenteossa. Tiedän kuitenkin, että ainoastaan vihreiden edustajat kaupunginhallituksessa edes pyysivät tiedokseen nuvan kantaa päätöksentekonsa pohjaksi ja myös aidosti kuuntelivat ja kunnioittivat nuoria. Ketään muuta ei ilmeisesti kiinnostanut ja aikuiset päättäjät uskovat kysymättä tietävänsä paremmin.

Ymmärtävätköhän päättäjät tekojensa seurauksia? Näin tapetaan kyllä nuorten viimeinenkin into osallistua ja usko siihen, että osallistumalla voi vaikuttaa. Viimeksi eilen uutisoitiin, ettei nuoria kiinnosta äänestää, tai osallistua politiikkaan. Tarvitseeko sitä kovasti ihmetellä?

Tietenkään aina päättäjien ei tarvitse olla nuorten kanssa samaa mieltä, tai päättää heidän tahtonsa mukaan - mutta pitäisi ottaa nuoret mukaan ja arvostaa heitä oman elämänsä ja arkensa parhaina asiantuntijoina sekä kuunnella ja kunnioittaa nuorten mielipiteitä päätöksenteossa.

On todella murheellista, etteivät aikuiset ammattilaiset arvosta nuorisovaltuuston hyvää työtä. Vielä surullisempaa on, että pyyteettömästi nuorten ja kotikaupunkinsa puolesta ansiokasta työtä tehneitä nuoria leimataan julkisesti.

Omasta puolestani kiitän lämpimästi pian kautensa päättävää Espoon nuorisovaltuustoa ja sen hallitusta. Yleiskokousten ohella suuri osa jäsenistä on osallistunut aktiivisesti myös paikallisyhdistysten toimintaan sekä ollut ansiokkaasti mukana todella monenlaisissa tapahtumissa. Nuorisovaltuuston jäsenet eivät saa kokouspalkkioita, vaan työ tehdään korvauksetta, koulu- ja/tai ansiotyön ohessa. Nuoria motivoi vilpitön halu edistää lasten ja nuorten asioita ja rakentaa omaa kotikaupunkiaan yhä paremmaksi. Tätä innostusta, aktiivisuutta ja osaamista pitäisi kannustaa ja palkita, ei tuomita ja lytistää.

Espoon nuorisovaltuuston puheenjohtajisto osallistuu parhaillaan Itämeren kaupunkien konferenssiin. Viime vuonna konferenssi laati julkilausuman, jonka ydinsanoma kannattaisi jokaisen espoolaisen päättäjän ja toimittajankin lukea huolella:

"Nothing about us without us."